torsdag 28. juni 2007

Taler & Sang til hverandre













Sang til min elskede.

Nå skal du få en vise jeg har diktet av meg selv,
Fordi du er min beste venn, du er helt spesiell.
Du er omtenksom, varm og god, du passer godt på meg,
Og verdens aller beste pappa, det er også deg.
For Jesper er vår lykke, han er nydelig og god,
Et kjærlighetsbarn er han, og vi elsker ham vi to.
Du har så godt humør, du smiler ofte mot meg glad,
Idag har vi kirken gitt hverandre dobbelt "JA".

På norwaysup i to tusen, jeg så deg første gang,
Med diger hatt og flagg, i fotballdrakt du rundt i sprang.
Men neste gang jeg så deg hadde du en fin dress på,
Du har jo veldig kjekk, og det gikk slik det måtte gå...
For etter kulturdagene, vi kontakten jo holdt,
Med telefon og sms, ja, jeg var virk'lig solgt.
Forelsket som jeg var, jeg gjerne da besøkte deg,
Jeg glemmer aldri første gangen som du kysset meg..

Jeg ble gravid og fridde, heldigvis du svarte "ja",
Jeg måtte bare ha deg, ville aldri fra deg dra!
Litt turbulens, det har vi hatt, men tiden er forbi.
For med hverandre har vi nå bestemt for å bli.
Du løftet meg fra dypet, du er omsorgsfull og snill,
Du fikk meg til å våkne, til å vite hva jeg vil.
Du lærte meg å elske, ga meg trygghet og en ro,
Så amor har skutt blink, det kunne bare bli oss to,

Du elsker fotball, har talent, var aktiv til og med,
Som Ålesund supporter er du ofte jo å se.
Du liker poker og en god film, du er familiekjær,
Og du er alltid hjelpsom, er blant venner populær.
Deg vil jeg dele livet med, vil vandre hånd i hånd,
Og hva som måtte hende, har vi kjærlighetens bånd.
For meg er du den eneste, tenk kona di er jeg,
Og Tore, kjære mannen min, så høyt JEG ELSKER DEG!

Din Marianne


Tale fra Tore

Kjære Svigerforeldre, Kjære Marianne, Kjære Gjester

Først vil jeg benytte anledningen til å takke alle som kunne komme og dele denne dagen med oss.

Det er ikke lett å finne ord for mine følelser på en dag som denne. Å sitte her sammen med min kjære og vite at vi skal være midtpunkt for alles interesse og oppmerksomhet er i sannheten ganske overveldende opplevelse.

Dette kan vel sies å være den lykkeligste dagen i mitt liv. Med dette som utgangspunkt er det vel ikke så rart at jeg føler en dyp takknemlighet ovenfor dere, mine svigerforeldre. Jeg tenker da spesielt på den gjestefrihet og varme dere har møtt meg med. Og sist men ikke minst, den tillit dere har vist meg i hele denne tiden jeg har vært sammen med Marianne.

Dere har nå gitt meg en kone som jeg elsker, og i tillegg har jeg fått en familie som jeg setter uendelig stor pris på. Jeg kan love dere at jeg vil gjøre mitt ytterste for å leve opp til de forvetinger dere har til meg. Det største jeg kan gjøre for Jesper er å elske hans Mor.

Jeg er fast bestemt på at Marianne og jeg skal kunne skape et godt og lykkelig hjem samen. Dere vet hvor glade vi er i hverandre og kan på denne bakgrunn bedre enn noen andre se våre muligheter til å lykkes. Det finnes et dansk ordspråk som sier at Eva måtte skapes for at Adam kunne ha noen å skylde på.

Et sitat fra Salon Gahlin sier: En kone har som oppgave å holde mannen oppe når han er nede og nede når han er altfor høyt oppe.

I kirken idag har vi lovet hverandre å holde sammen i gode og onde dager. Vi har hittil hatt både gode og onde dager. Det har gjort oss mye sterkere og vil være godt forberedt for framtiden. Takk marianne for at du idag har gjort meg til verdens lykkeligst mann.

Jeg vil også rette en stor takk til mine foreldre som satte meg til verden og gav meg en fin og trygg barndom og ungdomstid fylt med omsorg og kjærlighet. Og vil aldri glemme de gode årene og minner jeg fikk sammen med Pappa. Det vil jeg alltid ha i mitt hjerte. Takk Pappa.

Jeg vil også benytte anledningen til å takke mine søsken Eva og Nina. Vi har mange gode minner sammen. Vi har utviklet et godt vennskap og et sterkt familiebånd som jeg håper vil vare livet ut.

Jeg vil nå be alle om å være med på å utbringe en skål for mine svigerforeldre som jeg har så mye å takk for. Og min kjære Marianne som jeg elsker.

SKÅL!!

1 kommentar:

Piamiin sa...

Kjære dere to nygifte! Det var utrolig flotte taler dere har laget til hverandre.. Jeg har lest 2 ganger fra før, men nå endelig får jeg tid å skrive her. Jeg stor koste meg den helgen sammen med dere. Dere har flotte familier og venner som kom :) Ikke i det minste å se på dere to som var veldig lykkelige og forelsket ;) Takker meg for at jeg fikk komme til bryllupet deres :) Ønsker dere alt godt fremtiden og med deres nydelig Jesper.
Jeg er blitt glad i dere :) Klemmer fra Piamiin